Flowmapper nyheter, artiklar, reportage och intervjuer

Örnkoll på flaskhalsar för bussarna

Skriven av Eva-Marie Wenehed | Apr 5, 2021 9:12:00 AM

Digitaliseringen har öppnat för trafikplanerare och andra att ha örnkoll på busstrafikens framkomlighet och hur den förändras under dygnet. Hur den påverkas av bilköer, trafikljus, fartgupp och så vidare. ”Förr samlade man in data manuellt, nu görs det digitalt. Det är en enorm skillnad. I vårt system har vi miljarder observationer”, säger Eva-Marie Wenehed, trafikplanerare på konsultföretaget Tyréns som har utvecklat Flowmapper. Det är en unik webbaserad plattform för att analysera kollektivtrafikens framkomlighet. Färre förseningar, minskade utsläpp och lägre kostnader för trafiken är vinster med systemet, menar Tyréns.

Var tredje sekund hämtar systemet automatiskt in positionsdata från bussar, spårvagnar och tåg under dygnets alla timmar. Datan lagras och bearbetas hos Tyréns. Sedan kan datan presenteras i olika appar eller kartor och diagram.

Med hjälp av den omfattande information som systemet samlar in kan trafiken planeras på ett sätt som inte går med manuell datainsamling. Det går också att identifiera när och var flaskhalsar för trafiken uppstår. Enkelt uttryckt delas linjen upp i 25-metersavsnitt där bussen levererar sina data.

Ett exempel som Eva-Marie Westerhed nyligen presenterade på ett webinarium som Tyréns arrangerade gällde linje 4 i Malmö. På sex månader hade systemet samlat in nästan 21 miljoner rapporter från bussarna på linjen som har en medelhastighet på drygt 17 kilometer i timmen. Nästan en fjärdedel av tiden, 23 procent, stod bussarna på linjen stilla.